Lányok, akik mosolyognak és barátok
Makó Gábor
0 comments 2025. July 31.

Jó üzlet a barátság?

Tudtad, hogy július 30. a BARÁTSÁG NEMZETKÖZI NAPJA?

Ennek apropójából nézzük meg, hogy a barátság az üzleti szempontból kifizetődő dolog-e?
Ha a kérdésfeltevés kicsit visszás érzéseket is vált ki belőled, remélem, hogy az írásom végére ez megváltozik!

A barátság szó jelentése

„A barátság az egyik emberi kapcsolat, mely emberek között alakul ki több örömteli találkozás, beszélgetés által. Jellemzi a kölcsönös elfogadás, rokonszenv, szeretet, bizalom, szövetség, együttérző képesség, nyitottság, törődés.”

Szóval tartalmazza egyéb pozitív érzelmek mellett a szeretetet is. Ezért akarom megmutatni, hogy az emocionális kötődések mellett mennyire józan, racionális okokból is érdemes szeretni embertársainkat.

Lányok, akik mosolyognak és barátok

Mit jelent az, hogy szeretet?

Az angol Webster szótár meghatározása alapján:

„A SZERETET szó különböző érzelmeket, állapotokat, magatartásformát mutathat a személyek közötti vonzalomtól (pl. szeretem a páromat) az étkezés öröméig (szeretem a májas hurkát). Utalhat erős kötődést jelölő érzelemre és személyes vonzódásra. Erényt is mutathat, ami az emberi kedvességet, együttérzést és vonzódást tükrözi – „mások javára történő önzetlen, hűséges és jóindulatú törődést.

(2) Kegyelmes és könyörületes cselekedetek más emberek, önmagunk vagy állatok iránt.”

Szeretet és felelősség

Ez itt az egyik legfontosabb kulcsgondolat:
Ha szeretünk valakit, azért már felelősséggel tartozunk. Törődünk vele, gondoskodunk róla.

Egy személyes példa

Mint az egyik kislányunk, sok évvel ezelőtt, aki kutyust akart mindenképp… Lakásban… Nem egyszerű…

Feltételeink voltak: Ha a Jenny kutyus a lakásba költözik, akkor a tisztítása, etetése, állatorvoshoz vitele, beoltatása, sétáltatása, és még a kutyakaki összeszedése az utcán is az ő feladata lesz. Mert a szeretet ezzel jár: felelősséggel és törődéssel. Nem egy hétig, vagy hónapig. Egy életre, míg a kutya hozzá tartozik. És nem csak az örömteli, hanem a fájdalmas, nehezebb pillanatokban is.

És honnan tudtuk, hogy Fanni lányunk igazán szerette a kutyáját? Mert mindezt csinálta 9 éves kora óta. Zokszó nélkül, örömmel. És már kisiskolás korában is rászólt a felnőttekre is, ha azt látta, hogy otthagyják a kutyájuk ürülékét az utcán.
Vagy mondta kihívó mosollyal, vagy megfelelő éllel, hogy: „Adok ám szívesen egy zacskót, ha véletlenül nincs Önnél!”
És volt rá példa, hogy ott állt határozottan, míg a felnőtt kutyatulajdonos kénytelen-kelletlen el nem végezte ezt a nem szeretem feladatot.
Büszkék is voltunk (vagyunk) rá nagyon!

Ez a szeretet = Törődés és felelősségvállalás!

Szeretet és értékesítés

Sok évvel ezelőtt abban a cégben, ahol a konzultáns és tréneri képzésemet egy magasabb szinten elkezdtem, kötelező volt értékesíteni is.
Mondván, hogy aki nem tudja az adott tréninget vagy konzultációt megfelelő szinten értékesíteni, az szolgáltatni sem fogja tudni.
És az emberek kezelésének egy fontos összetevője az, hogy el tudsz-e nekik adni valamit.

Bármit.

Egy terméket, egy szolgáltatást, egy ötletet, egy javaslatot.

Hallgatnak-e rád? Ez itt a kérdés.

Gábor mentor tanítása

Volt nekem egy Gábor nevű mentorom, aki az értékesítési technológiába avatott be.
Sokat tanultam tőle. Nála barátságosabb, jobban kommunikáló embert nem sokat ismertem.
Soha nem volt erőszakos, nyomulós értékesítő. És mégis elképesztő számokat hozott.
Ő mondta egyszer:

„Ha nem találsz egy tárgyaló félben valami olyat, amit tudsz benne szeretni, kedvelni, csodálni, akkor ne is akarj neki eladni semmit. Nem fog menni.
Mert kell valamit találni, ami miatt szeretnél segíteni annak a másik embernek a Te termékeddel, vagy szolgáltatásoddal.
Ez a sikeres értékesítés egyik kulcsa. Ha nem tudod szeretni az ügyfeleidet, nem fogod tudni kezelni sem őket.”

Jól megjegyeztem, mert igaznak bizonyult a dolog. Így is dolgozom azóta is.
Ha leülök valakivel beszélgetni, meg akarom találni azt a szimpátia alapot, amiért szívesen dolgoznánk vele.
Ha ilyet nem találok, nem is akarok szerződni.
Mert bár fizetnének a munkánkért, ebből élünk, de nem a pénz az elsődleges motivációnk, hanem a segíteni akarás.

Ezért is van, hogy nekünk egy rövidebb együttműködés után többnyire már nem is ügyfeleink, nem megrendelőink vannak, hanem barátaink az üzleti kapcsolatainkban is.

Az ember csak azt a személyt tudja igazán jól kezelni, aki felé valamilyen mértékű szimpátiát, kedvelést érez.

Szeretet és kontroll

Ez folytatása az előző gondolatnak.

Dühvel, ellenszenvvel, ellenségeskedéssel nem lehet embereket jól kezelni.
Idomítani, megfélemlíteni, büntetéssel szankcionálni lehet. De ez nem az igazi.
Csak addig hat, amíg a látóterében vagyunk az illetőnek. Legyen az családtag vagy munkatárs.

De ez a kezelési mód inkább dacot, ellenszenvet, ellenállást, „csakazértsem” hozzáállást szül.
A rabszolgatartó társadalmak vagy az elnyomó rezsimek is csak ideig óráig képesek fennmaradni, mert az emberek megtörésére, megfélemlítésre, ellenségeskedés szítására épültek.

Mi működik helyette?

Minél nagyobb kedveléssel, szimpátiával viseltetünk pl. a munkatársaink iránt, annál könnyebbé válik a nem erővel történő kontrollálásuk, irányításuk.
És annál elkötelezettebb munkatársaink lesznek.

Mert „amilyen az adjon Isten, olyan a fogadj Isten” a közmondás szerint.
Hát ezért nagyon érdemes megnézni minden munkatársunknál, mit tudunk benne elismerni, tisztelni, kedvelni.
Mert ha megtaláljuk, könnyebb lesz szeretni, irányítani, motiválni is őket.

Minél jobban szereted a saját embereidet, beosztottjaidat, vezetőidet, annál könnyebben tudsz eredményesen együttműködni velük.
És ezzel arányosan tud pénzügyileg is eredményesebb lenni az egész vállalkozás.

Ugye mondtam, hogy ebben a barátság – szeretet témakörben sok racionális, akár kőkemény gazdasági érdek is lehet?

Tanulságok

  1. Minél jobban szereted a vevőidet, annál többet tudsz értékesíteni nekik.

  2. Minél jobban szereted a munkatársaidat, annál könnyebben tudod őket irányítani.

  3. Minél jobban szeretsz valakit vagy valamit, annál nagyobb lesz a felelősségvállalásod iránta.

  4. Minél jobban szereted az „EMBER”-t, annál többnek tudsz segíteni.

Záró gondolat

Azzal kezdtem, hogy ezt az írást a barátság világnapja indította el bennem.

De jó lenne, ha ezek a gondolatok minél több embernél a hétköznapok során is velük maradnának és a tetteikben visszaköszönnének.

Ha Te is egyetértesz ezzel, akkor oszd meg minél több ismerősöddel!
Már ettől még jobb hely lehetne ez a világ…

💡 Kapcsolódó tartalom: A viselkedésed hatása másokra 

👉 A viselkedések fertőzőek – a tiédet érdemes elkapni? 

Ha érdekel, hogyan hat a Te viselkedésed másokra a munkahelyen vagy a magánéletben, olvasd el ezt a kapcsolódó írást is! Rávilágít, milyen példát adsz, és mit vesznek át belőled a környezetedben élők – akár észrevétlenül is. 

Érdekelnek hasonló cikkek?

​Akkor iratkozz fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesülj az új szakmai cikkeinkről.

A feliratkozás után ajándékba adunk egy PDF-et: „13+1 Igaz Történet Cégvezetőknek.” 

Ez a gyűjtemény bemutatja, hogyan oldottunk meg valós vállalati problémákat, hogy Te is tanulhass belőlük.

Makó Gábor

előző bejegyzés következő bejegyzés

Legyél
képben!

Shape
Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy időben értesülj az új szakmai cikkeinkről.

Alkalmazható, cégre szabott megoldások

Goodwill Group Kft. felnőttképző nyilvántartásba vételi száma: B/2020/005333

Kapcsolati adatok

©copyright 2025 Goodwill Group

Jelentkezés tréningre

Hatásos kommunikáció alapjai tréning

Kérlek válassz időpontot a tréningedhez!
Ha kérdés van keress minket elérhetőségeinken bővebb információért!

Jelentkezés tréningre

Csapatépítés mesterfokon program

Kérlek válassz időpontot a tréningedhez!
Ha kérdés van keress minket elérhetőségeinken bővebb információért!

Jelentkezés tréningre

Emberi tényező tréning II.

Kérlek válassz időpontot a tréningedhez!
Ha kérdés van keress minket elérhetőségeinken bővebb információért!

Jelentkezés tréningre

Emberi tényező tréning I.

Kérlek válassz időpontot a tréningedhez!
Ha kérdés van keress minket elérhetőségeinken bővebb információért!

Jelentkezés tréningre

Vállalkozásgyorsító tréning II.

Kérlek válassz időpontot a tréningedhez!
Ha kérdés van keress minket elérhetőségeinken bővebb információért!

Jelentkezés tréningre

Vállalkozásgyorsító tréning I.

Kérlek válassz időpontot a tréningedhez!
Ha kérdés van keress minket elérhetőségeinken bővebb információért!

Jelentkezés tréningre

Vállalkozásfejlesztés mesterfokon program

Kérlek válassz időpontot a tréningedhez!
Ha kérdés van keress minket elérhetőségeinken bővebb információért!

Kapcsolatfelvétel

Kérlek vegyétek fel velem a kapcsolatot!

Céges kívánságműsor

Igen! Kérjük a kívánságunk szerint ránk szabott programmal kapcsolatban a kötelezettségmentes egyeztetést!

Legyél képben!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesülj az új szakmai cikkeinkről!