Weboldal címe
Weboldal alcíme
Példa cím
Fejléc alcím szövege

Ezt főzd meg! 

Egy zseniális receptet találsz ennek az írásnak a végén! De javaslom, olvasd el előtte a cikket is!
Számtalanszor hallottam már panaszkodni vezetőket arról, hogy a munkatársaiknak hiába rágták a szájába x alkalommal a teendőket, még mindig mást, nem azt, hülyeséget csinálnak és hibát hibára halmoznak. Ennek a visszatérő problémának egy kezelési módjáról szól ez a szakmai írás. Ha azt akarjuk, hogy a munkatársunk el is tudja végezni a feladatokat, amit elvárunk tőle, szükség van néhány dologra. Az egyik ezek közül: LE KELL ÍRNI PONTOSAN AZ ADOTT MUNKAKÖR TEVÉKENYSÉGÉT! 

Na! Ezt nagyon nem szeretik a cégekben a vezetők általában. Mert ez melós dolog tud lenni! Ez nem csak egy általános munkaköri leírás. Nem! És ebben nincs olyan mondat a feladatok meghatározása végén, hogy„….. és minden más, amivel a vezetője megbízza….”Csak az van benne, ami ahhoz az adott munkakörhöz tartozik. De az alaposan! Mi ezt a szakmai nyelvezetünkben posztleírásnak nevezzük. Jó meghatározás! Mert részletesen leírja, hogy az adott poszt, feladatkör
elvégzésének mi a menete. De ezt olyan pontossággal, hogy akár egy új munkatárs is – csak ezt a leírást olvasva – el tudja végezni az adott feladatot. Még nem gyorsan, nem fejből.

De ezt a leírást nézve lépésről lépésre haladva el tudja a tennivalókat végezni. Kitől mit kell kérnie, beszereznie, mit hogyan kell kitöltenie, hová kell elmentenie, hol találja, kinek kell küldeni, milyen e-mail címre, telefonszámra kell jelezni. Milyen nyomtatványt használjon és azt hol találja elektronikus formában a számítógépen, hová fűzze le majd papír alapon kinyomtatva, stb…. Pontosan olyan részletességgel, mintha egy szakácskönyvből olvasna egy receptet és annak alapján készítené el az ételt. Én nem vagyok egy Jamie Oliver vagy Gordon Ramsay, de olvasni tudok. Így egy pontosan, érthetően leírt recept alapján meg tudok csinálni szinte bármilyen ételt, még ha Michelin csillag nem is járna érte.

Ezért egy ilyen módon elkészített posztleírás hatalmas érték egy új ember felvételekor és betanításakor, vagy egy feladatkör átadásakor.
Miért is?

  • Mert lerövidíti a betanulási időt.
  • Mert biztonságot és segítséget ad a munkatársnak a munkavégzéshez.
  • Mert sokkal önállóban tud egy kolléga már az első napoktól kezdve dolgozni, kevésbé kell kérdésekkel másokhoz fordulni.
  • Mert nem szóban kell mindent elmagyarázni a kollégának, hanem a kezébe adott receptből tud dolgozni.
  • Mert megkönnyíti a helyettesítést.
  • Mert ha a munkatárs bármi ok miatt el is távozik a cégtől, akkor is ott marad a tudásanyag, nem viszi a fejében magával a kolléga.
  • Mert az ilyen módon összeállított tudásanyaggal egy olyan céges know-how-t állítunk össze, amelyre sok cég csak áhítozik. És a vezető így tud egyre távolabb kerülni az operatív végrehajtási feladatoktól. Ha a tudás nem a fejében van, hanem átadható, írott formában rendelkezésre áll.


Melós feladat ezeket elkészíteni? Ne füllentsünk! Az! De mégis nagyon komoly haszna van a vezetők, a munkatársak, vagyis az egész cég számára. Egyszer kell nekiállni ezeket elkészíteni, egy jól használható módszert alkalmazva és utána élvezhetjük áldásos és jótékony hatásukat! De van itt még egy nagyon fontos tényező. Ezeknek a posztleírásoknak, vagy tevékenységi leírásoknak az érthetősége, egyértelműsége. Maradva az ételrecept példánál. Édesanyám, aki 86 évesen is zseniális kajákat tud készíteni, nagyjából így meséli el, hogyan csinálj pl. egy jó süteményt:


„Végy egy marék lisztet, üss rá két tojást, tegyél bele olyan gondolom
formán cukrot, meg annyi vizet, amennyit felvesz, meg úgy érzésből
fahéjat, sacc/kábé meg annyi fűszert, amit kíván, keverd össze aztán
tepsibe téve süsd addig, amíg jónak nem látod, stb……”


Érted, mi a gond? Ez nem másolható! Ebben benne van édesanyám emberöltőnyi tapasztalata! De ennyi ideje nincs egy munkatársnak arra, hogy beletanuljon egy munkakörbe! Ezért pontosan, tisztán, érthetően fogalmazzunk.
Ne használjunk idegen, vagy nehezen érthető szavakat. Ha mégis kell, mert szakmai nyelvezet, akkor adjunk hozzá magyarázatot, mit jelent. Adjunk meg pontos mennyiségeket, elnevezéseket, stb. Logikai, időrendi sorrendben írjuk le a tevékenységeket.
Így valóban jól használható anyagaink lesznek! Segíteni fogják az eredményes és hatékony munkavégzést! Nem hiszed? Akkor itt van az ígért kiváló recept, igazi hungarikum! Na, ezt főzd meg! Ha sikerül, hülyeségeket írtam az előző
bekezdésben. Ha nem sikerül megcsinálni az ételt, akkor fogadd meg a fenti tanácsaimat.

Íme a recept:
TÜTTYÖLT RATYLI
Hozzávalók: Másfél kg nyers ratyli, egy jókora pese, 2 csobolyó gönyészde (ha lehet pöcörgösdi), 3 csipet csiháta
Elkészítése roppant egyszerű:
A nyers ratylit fertályórát posvásztjuk, míg csurmot nem enged. Szépen höllyén kipicskázzuk, a nyesedékből pedig apró csulmákat gyúrunk, ezek kerülnek a koshadtba. Közben a pocadékot megpeccsentjük, a ratylit pedig hagyjuk sottyadni. Tüttyölni csak akkor kezdjük, ha már jó vatyálós. A pesét lesolyvasztjuk, aztán már csak tüttyölgetjük, mert hamar odakaphat… ahova nem szeretnénk. Jó étvágyat hozzá! 

(A receptre egyszer az interneten bukkantam. Köszönet az általam ismeretlen szerzőnek.) Ha pedig arra lennél kíváncsi, hogy a Ti vállalkozásotokban hogyan lehetne összeállítani egy igazán profi céges tudástárat, szervezési struktúrával, irányelvekkel, posztleírásokkal, képzési anyagokkal, és ettől mit várhatnál, akkor örömmel beszélgetek veled erről!